3.3.3 Afbestilling kan ske, hvis den rejsende eller dennes ægtefælle/samlever, en direkte op- eller nedstigende slægtning til den rejsende eller dennes ægtefælle/samlever eller en søskende eller person, som den rejsende i fællesskab har bestilt rejsen med før afrejse men efter at aftalen har været bindende for den rejsende efter 1.1 er ramt af alvorlig sygdom, forværret sygdom eller ulykke, og denne begivenhed er af en sådan karakter, at den rejsende ikke med rimelighed kan gennemføre rejsen.
3.3.4 Afbestilling kan ske, såfremt den, som den rejsende i fællesskab har bestilt rejsen med, forudsat at den medrejsende også har reserveret afbestillingsbeskyttelse, aflyser sin rejse med støtte i punkt 3.3.3 Ved fællesbestilling af rejsen menes. at de rejsende har bestilt fællesbillet, max 6 personer .
3.3.5 Den rejsende skal afbestille rejsen hurtigst muligt efter, at årsagen til aflysningen er opstået. Afbestillingsgrundlaget skal være pålideligt bevist med læge- og/eller familieattest.
Senest 7 dage efter aflysningen skal en lægeerklæring vedrørende sygdom, ulykke eller dødsfald samt eventuelt slægtskabsattest være til rådighed for Golf Paradis. Attesten skal indeholde alle oplysninger af relevans for afbestillingen samt lægens udtrykkelige frarådning af deltagelse i det aftalte rejsearrangement. Afbestillingsbeskyttelsen gælder kun for rejsens pris.
3.3.6 Rejsende, der har aftalt fælles overnatning med en anden rejsende/andre rejsende, der har aflyst rejsen med støtte i punkt 3.2.3 – 3.2.5, skal modtage indkvartering af samme standard som ifølge aftalen på en aftalt eller tilsvarende hotel/anlæg, i værelse/lejlighed som størrelsesmæssigt er tilpasset det resterende antal rejsende uden merpris. Såfremt en sådan bolig ikke kan stilles til rådighed, skal indkvarteringen foregå i overensstemmelse med aftalen uden ekstra omkostninger for den rejsende. Dette forudsat at alle på bookingen har underskrevet afbestillingsbeskyttelse.
3.3.8 Efter afbestilling skal beløb, som den rejsende har til gode i henhold til ovenstående, tilbagebetales uden forsinkelse, dog senest 14 dage efter afbestillingen. Refusion ydes til hovedrejsende.
3.3.9 Ved annullering af greenfee og eventuelle transfers, der er booket uden for den greenfee-pakke, der er inkluderet i rejsens pris, vil der kun ske refusion, såfremt Golf Paradis til gengæld får kompensation for omkostningerne. Ved annullering af teaterbilletter, fodboldbilletter, sportsbilletter eller lignende arrangementer inklusive eventuel overdragelse, vil der kun ske tilbagebetaling, såfremt Golf Paradis til gengæld modtager kompensation for omkostningerne.
4.1 Den rejsende kan overdrage kontrakten til en person, der opfylder alle betingelser for at deltage i rejsen. En sådan tilstand kan f.eks. være, at transportvirksomheden eller anden person, som arrangøren hyrer i henhold til gældende regler, skal acceptere et rejsendeskifte. Den rejsende skal underrette arrangøren eller forhandleren om overførslen i rimelig tid før afrejse. Anmeldelse foretaget senest syv dage før afrejse anses altid for sket i rimelig tid. Side 5/8
4.2 Arrangøren kan opkræve et rimeligt gebyr for overførslen. Gebyret må ikke overstige de omkostninger, som overførslen medfører for arrangøren. Arrangøren skal vise, hvordan omkostningerne er beregnet.
4.3 Overdrageren og erhververen hæfter solidarisk over for arrangøren eller forhandleren for alt, hvad der skal betales for rejsen og for de ekstra omkostninger, som overdragelsen medfører.
5.1 Ændring af aftalevilkår Arrangøren har ret til at foretage ændringer i kontrakten, forudsat at arrangøren informerer den rejsende om ændringen på en klar, forståelig og overskuelig måde på et varigt medium. Er ændringen uvæsentlig, for eksempel mindre ændringer af flyvetider, har den rejsende ikke ret til prisnedslag eller kompensation. Ved væsentlige ændringer af rejsen skal den rejsende om muligt tilbydes en alternativ rejse eller ret til at fortryde kontrakten uden afbestillingsgebyr.
5.2.1 Arrangøren kan forhøje rejsens pris, hvis stigningen skyldes ændringer i brændstofomkostninger, skatter og offentlige afgifter eller valutakurser.
5.2.2 Rejsens pris kan forhøjes med et beløb, der svarer til den rejsendes andel af arrangørens omkostningsstigning. Retten til en prisstigning eksisterer kun, hvis den samlede omkostningsstigning overstiger SEK 100 pr. booking.
5.2.3 Rejsens pris skal reduceres, hvis arrangørens omkostninger af ovennævnte årsager reduceres med i alt mindst 1000 SEK pr. booking. Ved prisnedslag kan arrangøren foretage fradrag for faktiske administrative omkostninger.
5.2.4 Arrangøren skal hurtigst muligt underrette den rejsende om prisændringerne. Meddelelsen skal indeholde en begrundelse for ændringen og en beregning.
5.2.5 Prisen må hverken hæves eller sættes ned i løbet af de sidste 20 dage før den aftalte afrejsedato.
5.2.6 Arrangøren kan i sine særlige betingelser give afkald på retten til at hæve prisen i henhold til 5.2.1. I så fald skal arrangøren heller ikke sænke prisen efter 5.2.3.
5.3 Den rejsendes ret til at hæve aftalen uden afbestillingsgebyr
5.3.1 Hvis den rejsende ønsker at hæve aftalen på grund af en væsentlig ændring, f.eks. hvis prisen forhøjes med mere end 8 % af den samlede pris for pakkerejsen, skal den rejsende meddele arrangøren, at kontrakten opsiges inden for en rimelig tid fastsat af rejsearrangøren fra det tidspunkt, hvor arrangøren har informeret den rejsende om ændringen. . Gør den rejsende ikke det, vil den rejsende være bundet af den nye aftale.
5.3.2 Hvis pakkerejseaftalen opsiges, skal arrangøren refundere hele rejsens pris uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at aftalen er opsagt.
5.4 Arrangørens og den rejsendes ret til at hæve aftalen i tilfælde af uundgåelige og ekstraordinære hændelser 5.4.1 Både arrangøren og den rejsende har ret til at opsige aftalen, hvis udførelsen af pakkerejsen eller transporten af passagerer til destinationen er væsentligt påvirket af uundgåelige og ekstraordinære begivenheder på destinationen eller i dens umiddelbare nærhed. Uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder betyder for eksempel alvorlige sikkerhedsproblemer som krig, terrorisme, udbrud af alvorlig sygdom eller naturkatastrofer. I sådanne tilfælde har den rejsende ret til at hæve aftalen uden at betale afbestillingsgebyr. Opsiger arrangøren aftalen i henhold til denne paragraf, er den rejsende ikke berettiget til erstatning. I sådanne tilfælde er den rejsende berettiget til fuld refusion på den måde, der følger af 5.3.2.
5.4.2 Den rejsende har ikke ret til at hæve kontrakten, hvis de uundgåelige og ekstraordinære begivenheder var almindeligt kendte på tidspunktet for kontraktens indgåelse.
5.4.3 For at undersøge, om hændelsen er af så alvorlig karakter som nævnt ovenfor, skal sagkyndige svenske eller internationale myndigheder konsulteres. Fra 14 dage før afrejse er en gyldig rådgivning fra Udenrigsministeriet opsigelsesgrund, hvis rådgivningen omfatter tidspunktet for den rejsendes rejse. En gyldig rådgivning fra Udenrigsministeriet anses også for opsigelsesgrund, hvis det i øvrigt er klart, at de forhold, der ligger til grund for rådgivningen, påvirker eller vil påvirke destinationen på tidspunktet for den rejsendes rejse.
ARRANGØRENS ANSVAR FOR GENNEMFØRELSEN AF PAKKETUREN
6.1 Manglende gennemførelse Hvis en rejseydelse ikke gennemføres i henhold til aftalen, skal arrangøren afhjælpe fejlen inden for rimelig tid. Arrangøren er dog ikke forpligtet til at afhjælpe fejlen, hvis det er umuligt, eller hvis afhjælpningen vil medføre uforholdsmæssigt store omkostninger. Hvis arrangøren ikke afhjælper fejlen, kan den rejsende være berettiget til prisafslag og erstatning.
6.2 Væsentlige fejl
6.2.1 Hvis en væsentlig del af de aftalte ydelser efter afrejse ikke kan leveres, skal arrangøren om muligt sørge for tilsvarende eller i det mindste tilsvarende alternativer uden ekstra omkostninger for den rejsende. Hvis arrangøren ikke kan tilbyde dette, kan arrangøren tilbyde alternativer af lavere kvalitet i forbindelse med et rimeligt prisafslag. Den rejsende kan kun afvise sådanne alternativer, hvis disse ikke kan anses for at være sammenlignelige med dem, der ville være givet i henhold til aftalen, eller hvis den tilbudte prisnedsættelse ikke kan anses for rimelig.
6.2.2 Hvis arrangøren ikke kan tilbyde noget alternativ, eller hvis den rejsende har ret til at afvise sådanne alternativer i henhold til 6.2.1., kan den rejsende være berettiget til prisreduktion og erstatning.
6.2.3 Ved fejl, der væsentligt påvirker pakkerejsens gennemførelse, og som arrangøren ikke har afhjulpet inden for rimelig tid, kan den rejsende hæve aftalen og kan desuden være berettiget til prisfradrag og erstatning.
6.2.4 Hvis arrangøren ikke kan tilbyde noget alternativ, eller hvis den rejsende har ret til at afvise sådanne alternativer i henhold til 6.2.1., eller hvis den rejsende har opsagt aftalen i henhold til 6.2.3, har den rejsende ret til tilsvarende bolig transport uden unødig forsinkelse og uden ekstra omkostninger, hvis pakkerejsen inkluderer transport, og den rejsende er på destinationen.
6.2.5 I tilfælde, hvor golfbanen er væsentligt forringet eller tvunget til at lukke på grund af vejrforhold som regn, storm, tørke, sne, frost, torden eller andre årsager, ydes kompensation svarende til greenfeens del af rejsens udgift. udbetales kun, hvis Golf Paradis modtager kompensation fra respektive golfklub. Side 7/8
OM PRISREDUKTIONER OG SKADER
7.1 Prisfradrag udstedes ikke, hvis arrangøren kan godtgøre, at fejlen skyldes den rejsende.
7.2 Den rejsende er ikke berettiget til erstatning, hvis arrangøren påviser, at fejlen skyldes den rejsende eller tredjemand, der ikke er relateret til levering af rejseydelser, der indgår i pakkerejsen, eller hvis fejlen skyldes uundgåelige og ekstraordinære begivenheder.
7.3 Skyldes fejlen en, arrangøren har hyret, er arrangøren kun fri for erstatningsansvar efter disse rejsebetingelser, såfremt den, arrangøren har hyret, også ville være fri efter denne bestemmelse. Det samme gælder, hvis fejlen skyldes en anden på et tidligere tidspunkt.
7.4 Retten til kompensation på grund af, at arrangøren aflyser rejsen består ikke, såfremt arrangøren viser, at færre personer end et minimumsantal angivet i aftalen har tilmeldt sig rejsen, og den rejsende underrettes skriftligt inden for en i aftalen fastsat tid. at rejsen er aflyst. Meddelelse om at en rejse aflyses skal gives senest - 20 dage før afrejse, hvis rejsen varer længere end 6 dage - 7 dage før afrejse, hvis rejsen varer mellem 2 og 6 dage - 48 timer før afrejse, hvis rejsen varer mindre end 2 dage
7.5 Skader i henhold til disse betingelser omfatter erstatning for rene tingsskader, personskade og tingskade. Den rejsende er forpligtet til at begrænse skaden så vidt muligt.
7.6 Medmindre andet er begrænset af pakkerejseloven eller anden ufravigelig lovgivning, er arrangørens erstatningsansvar begrænset til tre gange pakkerejsens pris. Denne begrænsning gælder dog ikke i tilfælde af personskade eller skade forårsaget forsætligt eller uagtsomt.
KLAGE
8.1 Den rejsende kan kun påberåbe sig fejl i de aftalte ydelser, hvis han meddeler arrangøren eller forhandleren fejlen inden for rimelig tid efter, at han har bemærket eller fjernet fejlen. Dette skal ske hurtigst muligt og om muligt på destinationen. Ved fastsættelse af eventuelt prisfradrag eller erstatning for skader tages der hensyn til tidspunktet, hvor den rejsende klagede, hvis en sådan meddelelse ville have betydet, at arrangøren kunne have rettet fejlen.
8.2 Uanset punkt 8.1 kan den rejsende påberåbe sig skyld, hvis arrangøren eller forhandleren har handlet groft uagtsomt eller i strid med tro og ære.
REJSENDES ANSVAR UNDER REJSEN
9.1 Arrangørens anvisninger Den rejsende er forpligtet til at følge anvisningerne for rejsens udførelse givet af rejselederen eller af en anden person ansat af arrangøren. Den rejsende er forpligtet til at respektere de ordensregler, der gælder for rejsen og på rejsemålet og forholde sig således, at medrejsende eller andre ikke forstyrres. Såfremt den rejsende misligholder dette væsentligt, kan arrangøren annullere aftalen, uden at den rejsende er berettiget til erstatning eller refusion.
9.2 Den rejsendes ansvar for skade Den rejsende er ansvarlig for skader, der skyldes skader, som den rejsende forvolder arrangøren ved uagtsomhed.
9.3 Den rejsendes ansvar for formaliteter
9.3.1 Den rejsende er selv ansvarlig for at overholde de nødvendige formaliteter inden rejsen, såsom besiddelse af gyldigt pas, visum, vaccinationer og forsikring.
9.3.2 Den rejsende skal have gennemført check-in for alle transportydelser inkluderet i pakkerejsen i overensstemmelse med rejseplanen eller andre instruktioner fra arrangøren eller transportøren.
9.3.3 Den rejsende er selv ansvarlig for alle omkostninger, der opstår på grund af mangler ved de nævnte formaliteter, fx hjemtransport som følge af manglende pas, medmindre manglerne skyldes forkerte oplysninger fra arrangøren eller forhandleren.
9.3.4 Den rejsende er ansvarlig for at tage del i information fra arrangøren. 9.4 Fravigelse af arrangementet En rejsende, der efter rejsens påbegyndelse afviger fra arrangementet, er forpligtet til at underrette arrangøren eller dennes repræsentant herom.
9.4.1 Hvis den rejsende udebliver fra udrejsen med almindelig flyvning, aflyses hjemrejsen automatisk, og der udstedes ingen kompensation eller alternativ transport. Rejsen aflyses automatisk af flyselskabet, hvilket er uden for Golf Paradis' kontrol.
PROMOTORENS FORPLIGTELSE TIL AT YDE BISTAND
Kommer den rejsende i vanskeligheder under rejsen, er arrangøren forpligtet til at yde passende assistance uden unødig forsinkelse. Sådan bistand kan for eksempel omfatte oplysninger om sundhedsydelser, lokale myndigheder og konsulær støtte. Arrangøren har ret til at opkræve et rimeligt gebyr for sådan assistance, hvis situationen er forårsaget forsætligt eller ved uagtsomhed fra den rejsendes side.
KONFLIKTLØSNING
Parterne bør forsøge at løse tvister vedrørende fortolkningen eller anvendelsen af aftalen på egen hånd. Hvis parterne ikke kan blive enige, kan tvisten behandles af det generelle klagenævn (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se eller ved en almindelig domstol. En tvist kan også prøves via Europa-Kommissionens online platform: http://ec.europa.eu/odr